فضیلت حج و عمره و شروط قبولی آنها


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 10 مهر 1392
بازدید : 926
نویسنده : aman

 

 


فضیلت حج و عمره

حج و عمره براى کسى که نىت خود را براى خدا خالص کند، و اعمال آنرا بطورى که در قرآن و سنت شرىف آمده انجام دهد، فضىلت بسىار بزرگى را دارد.

أبو هرىره رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم رواىت مى کند: من أتى هذا البیت فلم یرفث ولم یفسق رجع کما ولدته أمه[مسلم]. هر کس به زىارت اىن خانه(کعبه) بیاید، و با زن خود نزدىکى نکند، و مرتکب معصىت و گناهى نشود، چنان از گناهانش پاک مى‌شود، که گوئى تازه از مادرش متولد شده است.

 

 

ىعنى چنان رجوع مى‌کند مانند کودکى که هىچ گناهى انجام نداده است.

أبو هرىره رضی الله عنه  از رسول الله صلی الله علیه وسلم رواىت مى‌کند که آن حضرت فرمودند: العمرة إلى العمرة کفارة لما بینهما، والحج المبرور لیس له جزاء إلاَّ الجنة [متفق علیه]. عمره تا عمرهء دىگر کفارهء گناهانى است که بىن آن انجام مى‌شود، هىچ جزا و پاداشى براى حج مبرور جز بهشت نیست.

صفت حج مبرور چنىن است که هىچ ریا، سمعتى، گناه و معصىتى در آن نباشد، و آنرا بر وجه کامل چنانکه خدا و رسول خدا صلی الله علیه وسلم امر کرده‌اند انجام داده باشد.

 

شروط قبول حج:

حج و عمره عبادتى براى خداى عـزوجل است، و هـر عبادت کوچـک یا بزرگ قبول نمى‌شود مگر با دو شرط مهم، تا اىنکه خشنودى خدا و بهشت را کسب نمائى.

 

شرط اول: اىنکه عبادت خالصاً براى رضا و خشنودى خدا باشد، هىچ کس از مخلوقات خدا را در آن شرىک قرار ندهد.

خداوند در حدىث قدسى می‌فرماىد: أنا أغنى الشرکاء عن الشرک من عَمِل عملاً أشرک فیه معی غیری ترکتُه وشرکَه [مسلم]. من از کسانىکه براىم شرىک قائل مى‌شوند بى‌نىازترىن شرىکان هستم، هرکس عملى انجام دهد و با من کسى دىگر را شرىک قرار دارد، او و شرکش را ترک خواهم کرد.

ىعنى خدا از بنده‌اش عملى را که در نىت آن کسى را شرىک قرار داده، قبول نمى‌کند، و من جمله به جاى آوردن حج یا عمره براى اینکه مردم ببینند یا بشنوند (قصدش شهرت باشد)، چون که همه اىنها اعمال را نابود مى‌کند، پس اى برادر و خواهر مسلمان از اىن برحذر باش.

 

شرط دوم: پىروى کردن از پىامبر صلی الله علیه وسلم.

هر عبادتى که خدا به آن امر فرموده آن حضرت صلی الله علیه وسلم صفت و چگونگى آنرا به ما مى‌آموزد، و آنرا در کتاب خدا و سنت پىامبر صلی الله علیه وسلم مى‌بىنىم.

و هىچ عبادتى نىست مگر اىنکه صفت خاصى دارد، مثلاً نماز صفتِ خاصى دارد، و همچنىن زکات، روزهءرمضان، حج و ساىر عبادتها ویژگى خاصى دارند.

و رسول الله صلی الله علیه وسلم مناسک حج را أدا می‌کردند، و مى‌فرمودند: خذوا عنی مناسککم [مسلم با الفاظ متقارب]. از من مناسک و راهنماى حج خود را بىاموزید.

ىعنى بنگرید من در اعمال حج و عمره چه مى‌کنم، شما هم به من تأسى و اقتدا کنید.

و از هر چىزى بطور اضافى در دىن بر حذر مى‌داشتند، چنانکه فرمودند: من عَمِل عملاً لیس علیه أمرنا فهو رد [مسلم]. هرکس عملى انجام دهد که امر و فرمان ما بر آن نىست، آن عبادت مردود است.

ىعنى هر عبادتى که بر آئىن خدا و رسول خدا صلی الله علیه وسلم نباشد، آن عبادت مردود و غىر قابل قبول است.

اى برادر / خواهر مسلمان! اىن دو شرط را در تمامى عبادتها مد نظر داشته باش، و در حج و عمره بدان که مهمترىن چىزى که بر تو واجب است، اىن است که متأکد شوى آىا آنرا با اخلاص انجام داده‌اى؟ آىا حج و عمره را چنانکه خدا و رسولش صلی الله علیه وسلم امر کرده‌اند انجام داده‌اى؟

خداىا! تمامى اعمال ما را خالص براى رضا و خشنودى خود قرار بده.

خـداىـا! ما در آن هىچ رىـا و سمعتى نمى‌خواهىم، و آنرا چنانکه تو و رسولت امر کرده‌اید انجام مى‌دهىم، آمىن.

اى برادر/ خواهر مسلمان! اگر عزم سفر بسوى خانه خدا براى اداى حج کردى، توشه و نفقهء خود را از مال پاک و حلال قرار ده، و با دوستان خوب و صالح و نىک که تو را بر طاعت و فرمان خدا کمک مى‌کنند، سفر کن، و احکام خـاص بـه حـج را بىاموز، تا در اشتباهاتى که حجت را فاسد کند نىفتى، و اگر به اشتباه و اشکالى برخورد کردى از علماء سؤال کن، چنان که رســول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: که علما وارثان انبىاء هستند. [أبو داود].

برادر/ خواهر! یادآورى مى‌کنیم که در داخل مسجد الحرام و مشاعر مقدسه دفترهاىى وىژهء فتوا و ارشاد اسلامى و تلفن هاىى وىژهء زنان وجود دارد که هنگام سؤال و اشکال و اشتباهات در مورد حج و عمره و مساىل شرعى مى‌توان با آنها تماس گرفت، خداوند پاداش خىر به قائمىن بر آنها بدهد.

بر زنان واجب است که با کسانىکه محرم او هستند سفر کنند مانند: پدر، برادر، پسر، شوهر، و مانند اىنها، و اگر تنها و بدون محرم سفر کند، حج او صحىح، ولى گناهکار است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تهیه و تنظیم: دفتر علمی بنیاد هدیه به حجاج
ترجمه: اسحاق بن عبدالله ابیری العوضی




:: برچسب‌ها: فضیلت , حج , و , عمره , و , شروط , قبولی , آنها ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب و نرم افزار اسلامی و آدرس ahlesonatladiz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 284
بازدید دیروز : 1026
بازدید هفته : 1338
بازدید ماه : 1310
بازدید کل : 219167
تعداد مطالب : 203
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


RSS

Powered By
loxblog.Com